Exam-time!! - Reisverslag uit Aylesbury, Verenigd Koninkrijk van marijkenentjes - WaarBenJij.nu Exam-time!! - Reisverslag uit Aylesbury, Verenigd Koninkrijk van marijkenentjes - WaarBenJij.nu

Exam-time!!

Blijf op de hoogte en volg

12 Februari 2016 | Verenigd Koninkrijk, Aylesbury

Lieve allemaal,

Het is weer tijd voor een nieuwe update!

Vorig weekend was een rustig weekendje. Zaterdag ben ik naar Oxford gegaan en daar heb ik ´s avonds nog afgesproken met Elisabeth en hebben we even wat gedronken. Zondags weer naar de kerk geweest en veel geskyped!

Ik zit 2 tot 4 keer per dag in een bus, geen probleem, maar de laatste tijd had ik zo veel pech met bussen. Op 1 of andere manier besloten de buschauffeuren om telkens even een paar minuten te vroeg te komen. Nu heb ik het geluk dat de eerste bushalte 2 minuten lopen is, maar het is zo'n 20/30 seconden als ik sprint. En dan ga ik er vanuit dat de bus of precies op tijd is of net te laat en dan haal ik hem altijd nét. Vaak ziet de buschauffeur me dan aan zien rennen met zwaaiende armen en dan wacht hij nog op me. Maarja, als ze dan een paar minuten eerder gaan komen dan werkt dat niet meer. Inmiddels heb ik de oplossing gevonden: mijn horloge staat nu 3 minuten voor en sindsdien heb ik geen bus meer gemist ;p.

Jullie zullen wel denken dat ik inmiddels weleens op Oxford uitgekeken ben, maar niks is minder waar. Ik ontdek elke keer weer wat nieuws :)
Vorige week heb ik weer heerlijk eten ontdekt, en ik durf bijna te zeggen dat ik het lekkerder vind dan Ben's cookies dus dat zegt wat ;p. Het heet een: moo-moo Milkshake en het is echt superlekker! Je moet serieus uit zo'n honderd smaken kiezen. Ik heb inmiddels de toblerone smaak gehad en de pure kitkat smaak en het is zooo lekker. Er zit gewoon een reep in, maar dan helemaal fijn gehakt en in een milkshake. Echt fantastisch!

Die week had ik nog twee keer cursus en dan moest ik er toch echt klaar voor zijn: het CAE-examen. Dus nog even goed mijn best gedaan die week en veel filmpjes bekeken en tips gelezen zodat ik er 6 februari helemaal klaar voor was. Vrijdagmiddag heb ik nog de hele middag en avond alles doorgenomen en toen ben ik maar vroeg gaan slapen want zaterdag ging mijn wekker om 5 uur en kon mijn reis naar Wimbledon beginnen. Tot mijn verassing ging alles helemaal goed en kwam ik rond 8 uur aan op het station van Wimbledon. Mijn examen begon om 9 uur dus ik kon rustig op zoek naar het gebouw. Dat bleek nog het lastigste te zijn van de hele reis. Volgens google maps moest ik toch echt naast het gebouw staan maar ik zag niks wat er op leek. Het enige wat ik zag was een kerk. Ik vond het al raar dat ik groepjes mensen daar op een zaterdagochtend in zag lopen, maar daar bleek dus het examen in gehouden te worden.
Het examen was ontzettend officieel. Het examen bestaat uit 4 onderdelen (grammatica&lezen, schrijven, luisteren en spreken) en na elk onderdeel kwam er weer iemand langs om je ID-kaart te controleren. Ook werd het reglement na elk onderdeel nog een keer voorgelezen. 1 van regels was dat je absoluut geen woord meer mocht worden opschrijven zo gauw er 'stop' werd gezegd. We moesten dan onmiddellijk onze antwoorden in de lucht houden om te laten zien dat we niet meer aan het schrijven waren. Dat ging allemaal prima tot het luister-onderdeel. Onder het luisteren had ik geen tijd om mijn antwoorden op het goede antwoordenpapier te zetten dus ik schreef het allemaal in mijn vragenboekje. Geen probleem dacht ik, want je had precies 5 minuten na de tijd om alles over te schrijven. Toen bleken die 5 minuten helaas erg snel te gaan en zat ik bezig met mijn laatste woord toen de cd opeens stopte. Aangezien de vrouw die bij de andere delen telkens stop riep nog niks zei, schreef ik heldhaftig door. Maar voordat ik de laatste letter had neergezet kwam er al iemand op me af die het halve woord weer uitgumde omdat het 'buiten de tijd' was. Nu was dit niet een heel groot probleem dus ik kon er wel om lachen, maar zo streng was het allemaal dus!

Over het algemeen ging mijn examen echt goed! Sommige onderdelen gingen wat beter dan de andere maar ik heb er best een goed gevoel over. Vooral het spreekgedeelte waarin je samen met een ander kleine opdrachten moet doen ging echt goed. Helaas hoor ik pas over een maand of ik geslaagd ben dus tot die tijd blijft het nog even spannend!

Om half 5 (ja, vanaf 9 uur!!) was ik eindelijk klaar en zocht ik Carine, Marije en Annelize nog even op in het centrum. Carine en Marije moesten 's avonds oppassen dus zijn Annelize en ik nog naar de Tower Bridge gegaan. Dat was namelijk het enige toeristische plekje waar ik nog niet geweest was. Ondanks de nogal harde regen was het heel leuk en kan ik eindelijk de Tower Bridge van mijn lijstje halen :).

Zondag was ook een hele leuke dag. Het begon wat minder: ik kwam weer aansprinten voor de bus (dit was voordat ik mijn horloge verzet had haha) en de chauffeur wachtte weer keurig op me. Ik kom daar dus helemaal kapot aan, bleek ik mijn buskaart niet bij me te hebben. En dat was flink balen, want de volgende bus kwam pas een uur later omdat het zondag was en dan zou de dienst alweer bijna afgelopen zijn voordat ik aan zou komen. Het gezin was al naar hun eigen kerk, dus er zat niets anders op: ik moest op de fiets. Heel fijn was het, in een jurk op een mountainbike 6 kilometer fietsen. Mét tegenwind en heerlijke heuvels. Maar de dienst was het de tocht waard gelukkig.
Daarna waren we met het gezin uitgenodigd bij een Indiaans koppel van de kerk. Omdat Star en de kinderen niet zo goed tegen pittig eten kunnen, zou ze de curry mild maken zei ze. Nu kan ik heel goed tegen pittig eten, maar mijn keel brandde toch aardig na al het eten. Desondanks was het wel ontzettend lekker. Het was ook heel leuk om met al die verschillende culturen aan een tafel te zitten: mijn host-parent oorspronkelijk uit Afrika, zij oorspronkelijk uit India en ik dan als enige 'echte' Europeaan. Ik was bijvoorbeeld de enige die met mes en vork at. Maar dat maakte het juist heel leuk :).

Deze week op dinsdag de daklozenlunch gedaan ipv op donderdag, omdat Margaret (degene die kookt en het meeste werk doet) die dag niemand had om te helpen. Omdat ik dit nu al een tijdje doe heb ik echt een goede band met Margaret opgebouwd. Ik heb altijd hele leuke gesprekken met haar. Ze is zelf vroeger een jaar een nanny geweest in Rome, dus ze snapt me helemaal ;). Ook met de andere vrouwen die daar 'werken' kan ik het heel goed vinden gelukkig!

Mijn goede voornemens begonnen een maandje later, maar ik ben inmiddels gaan hardlopen hier. Ja ik heb al 1 keer gerend haha. Moet zeggen dat het hier wel heel gaaf is, want ik zit hier dicht bij de 'countryside' en ik ren dus tussen groene heuvels en in een supermooie omgeving. Misschien dat ik 1 keer per week hardlopen zo wel volhoud!

De tijd begint weg te tikken. De einddatum hier wordt waarschijnlijk net voor Pasen. Een maandje langer dan de planning was :). Ze hebben inmiddels al een aardige nieuwe au-pair uit Duitsland gevonden als alles goed gaat. Heel raar om te bedenken dat er met 6 weken iemand in 'mijn' kamer slaapt en leuke dingen gaat doen met 'mijn' familie. Ik probeer nu nog echt bewust te genieten van mijn laatste weken en nog zoveel mogelijk te doen.

Morgen ga ik richting Cambridge. Daar heb ik al veel goede verhalen over gehoord dus daar ga ik even rondkijken :). En dan is het volgende week voorjaarsvakantie hier. Dat wordt een ontzettend drukke week voor me omdat Star en Mtha gewoon moeten werken. Groot voordeel: ik mag slapen tot zij wakker zijn en de kinderen kunnen een gat in de dag slapen :).

Ik hou jullie wel weer op de hoogte en nogmaals bedankt voor alle leuke reacties en kaarten die weer binnen gekomen zijn!

Liefs,
Marijke

  • 12 Februari 2016 - 13:29

    Ome Riekelt:

    Goed blijven trainen dan is de windmolenloop een makkie voor je

  • 12 Februari 2016 - 20:27

    Tante Marjo:

    Hoi Marijke tja tik tik de tijd in England gaat zo voorbij he
    moet wel lachen om je gestuntel met bus vervoer. ...denk dat ovrr 40 jaar hetzelfde nog geld haha
    afijn laat weten als de NEDERLANDSE VLAG UIT KAN....als je voor het ENGELS geslaagd bent
    Geniet nog maar lekker van de zoete dingen..vraag anders om recepten zodat de bakkers op Urk ze ook kunnen voor
    scholen
    alvast een fijn weekend en de hartelijke groetjes aan allen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aylesbury

Actief sinds 20 Juli 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 11844

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 01 Maart 2016

Au-pair in Engeland

Landen bezocht: