Fish and chips, Oxford en de kerkdienst - Reisverslag uit Aylesbury, Verenigd Koninkrijk van marijkenentjes - WaarBenJij.nu Fish and chips, Oxford en de kerkdienst - Reisverslag uit Aylesbury, Verenigd Koninkrijk van marijkenentjes - WaarBenJij.nu

Fish and chips, Oxford en de kerkdienst

Blijf op de hoogte en volg

06 September 2015 | Verenigd Koninkrijk, Aylesbury

Lieve allemaal,

Inmiddels woon ik alweer 5 dagen aan de andere kant van de Noordzee. Maar het voelt alsof ik er al veel langer ben! Vrijdag was de eerste dag school voor de meisjes. Dus dat was gelijk mijn eerste werkdag. De moeder gaat volgende week pas werken dus die liet me zien hoe ik alles moest doen en stelde me voor aan de juffen. Het is een erg mooie school en de meisjes moeten hele schattige uniformen aan.
Toen de moeder en ik de meisjes hadden afgezet (de oudste heet Thandie en de jongste Kayla) was ik dus vrij. Na wat instructies heb ik zelf de bus gepakt en kon ik heel makkelijk naar het centrum. De bus is hier heel goedkoop, met een paar pond kun je heel ver komen.
Het centrum zit vol met leuke eettentjes en winkeltjes dus dat was erg leuk!

Om ongeveer 3 uur was het weer tijd om ze op te halen van hun eerste schooldag. Op vrijdag moeten ze allebei gelijk door naar het zwembad, waar ze zwemles hebben. Het is hier de gewoonte dat de moeders hun kinderen overal naartoe brengen en op ze wachten totdat ze klaar zijn. Ook buren gaan gewoon apart van elkaar heen. Het is dus op school en in het zwembad een drukte van belang met moeders en kleine broertjes en zusjes die ook meegaan.
Na het zwembad was het tijd voor hun 'snack'. Dus we gingen langs een soort snackbar die de beste fish and chips had in de hele stad, volgens de moeder. Alhoewel ik aangegeven had dat ik eigenlijk geen honger had, nam ze wel iets mee voor me op te proeven. Dit bleek gewoon een bord vol te zijn. Gelukkig vond ik het erg lekker :)

Het eten speelt een belangrijke rol in deze familie. We eten altijd gezamenlijk, op het ontbijt na. Ik ben namelijk de enige die normaal ontbijt. De kinderen en de moeder ontbijten helemaal niet en de vader gaat al vroeg naar zijn werk en vanochtend bijvoorbeeld nam hij een overgebleven stuk pizza als ontbijt.
Verder heb ik over het eten niks te klagen. Ik ben een moeilijke eter maar ze eten hier net wat ik lekker vind. We hebben bijna elke dag rijst met grote stukken vlees en een sausje. Af en toe wat aardappels en 'vegies' erbij. Dus gewoon wat bevroren groente zoals worteltjes, doperwten en sperziebonen. Ze eten hier ontzettend veel dus als ik eet, zoals ik altijd eet maken ze zich zorgen dat ik te veel af ga vallen :)
Gister, nadat ik 4 grote stukken pizza en een schaal nacho's met een sausje had gegeten bij de Pizzahut, vroeg de vader waarom ik zo weinig at. Na vele geruststellende woorden van mijn kant hebben ze zich er denk ik bij neergelegd :)

Zaterdag (gisteren dus) nam de familie me mee naar Oxford. Het oorspronkelijke plan was Londen maar de vader heeft veel last van zijn knie omdat die net is geopereerd en hij kan dus niet lang lopen. Ook ga ik zaterdag al naar Londen dus hebben ze voor Oxford gekozen. In Oxford hebben we eerst gegeten bij de Pizzahut, waar ze echt heeerlijk eten hebben, en daarna zijn we de stad doorgelopen. Oxford is een oude studentenstad en het is er echt supermooi. Er wordt daar een Engelse cursus speciaal voor au-pairs aangeboden dus ik zal morgen informeren wanneer ik daar kan beginnen. Dan heb ik namelijk de kans om 2 keer per week naar die stad te gaan en dat zou echt super zijn. Ook heb ik daar de kans om veel andere au-pairs te kunnen ontmoeten.

Vanochtend ben ik met ze mee naar de kerk gegaan. Ik wist al dat het anders zou zijn, dus ik had al een beetje een beeld met wat ik kon verwachten. Dit bleek redelijk goed te kloppen. Het was heel onofficieel, mensen kwamen bijvoorbeeld om half 11 nog eens binnenwandelen. Toen we bij het gebouw aankwamen hoorde ik van buiten al de muziek. Eenmaal binnen was er een band en stonden er al veel mensen te zingen/bewegen op de muziek. Het is niet een hele grote kerk, rond de 100 man, maar wel heel verschillend. De jongste schat ik op 3 maanden en de oudste op zo'n 80 jaar. Ook zijn er veel verschillende nationaliteiten.
De kerkdienst zelf was heel bijzonder. Het eerste nummer dat ik hoorde ging zo:
I'll sing because You are good.
I'll dance because You are good.
I'll schout because You are good.
En dat is ook precies wat ze deden. Ze probeerden echt in alles God te prijzen en dat was heel gaaf om te zien.
Na de dienst heb ik nog met wat mensen gepraat en ze probeerden me echt in hun gemeente te betrekken.
Ik ga volgende keer sowieso weer mee en ik ga kijken of dit de gemeente is waar ik de komende 6 maanden naartoe wil, maar waarschijnlijk ga ik ook andere kerken bezoeken om te kijken hoe dat is.

Tot nu toe gaat alles dus nog goed. Ik begin me hier al aardig thuis te voelen en ik ben heel benieuwd naar de nieuwe dingen die ik nog ga zien/proeven en meemaken.

Liefs,
Marijke

P.s. als je een mailtje wilt als ik weer een reisverslag heb geschreven moet je je aanmelden bij de mailinglijst, links op deze pagina.

P.p.s bedankt voor alle leuke reacties, ik vind het erg leuk om die te lezen!

  • 06 September 2015 - 17:38

    Nadine Bakker:

    Hey Marijke,

    Gaaf om elke keer je verhalen te lezen, zou me fantastisch lijken om te doen:)

    Groetjesss

  • 06 September 2015 - 20:28

    Jannie:

    Hey Marijke,

    Wat leuk om je verslag weer te lezen. Ik denk dat jij het super goed getroffen hebt met je gezin.
    En we zullen je moe van de week wel horen bij bes. Dat je hier wel alles op eet en thuis niet :-p.

    Groetjes Jannie

  • 06 September 2015 - 21:37

    Tante Marjo:

    Hoi hoi
    zal meteen ff een pot vitaminen toesturen want al dat junk food kan niet hih
    L gr

  • 06 September 2015 - 23:12

    Ome Riekelt:

    Wat je moeder niet lukte gaat daar lukken. Als je terugkomt lust je bijna alles. Veel plezier en regelmatig berichten sturen want dan heb ik aan boord ook wat leuks te lezen. Groetjes

  • 07 September 2015 - 14:28

    Ester:

    Hey nichte wat klinkt het allemaal mega gaaf!!! Ik ben blij voor je dat je het zo goed getroffen hebt.
    Ik krijg nu helemaal zin om daar ook ff heen te gaan!! Dus wie weet staan we zo een keer voor je neus:)
    Trouwens wat een leuke kansen die zij je aanbieden; cursus, sightseeing wow leuk hoor.
    Have fun daar!
    Regards:)
    Ester

  • 07 September 2015 - 19:17

    Jantine:

    Heey Mar,
    Mega gaaf om dit allemaal te lezen nu wil ik ook. As ze na dit halfjaar weer een aupair zoeken wil ik wel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aylesbury

Actief sinds 20 Juli 2015
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 11851

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 01 Maart 2016

Au-pair in Engeland

Landen bezocht: